Departament de Filosofia – IES de Massamagrell

Un altre blog de l'Institut d'Educació Secundària de Massamagrell

Visita a la World Press Photo 2014 i la València Medieval

Els departaments de filosofia i de valencià han organitzat una visita a la World Press Photo 2014 que ha permés, també, fer una passejada pels carrers de la València medieval.

Per completar l’activitat, els alumnes han contestat un qüestionari amb Socrative Student.

Fotografia de John Stanmeyer,  guanyadora de l'edició del 2014 del World Press Photo. Presa el 26 de febrer del 2013, mostra uns immigrants africans a la vora de la ciutat de Djibouti mentre aixequen els seus telèfons mòbils en un intent per captar un senyal de baix cost de la veïna Somàlia i poder, així, mantenir el contacte amb els seus familiars a l'estranger. Djibouti és un punt de parada habitual a la ruta dels immigrants de Somàlia, Etiòpia i Eritrea cap a Europa i Orient Mitjà, a la recerca d'una vida millor.

Fotografia de John Stanmeyer, guanyadora de l’edició del 2014 del World Press Photo.
Presa el 26 de febrer del 2013, mostra uns immigrants africans a la vora de la ciutat de Djibouti mentre aixequen els seus telèfons mòbils en un intent per captar un senyal de baix cost de la veïna Somàlia i poder, així, mantenir el contacte amb els seus familiars a l’estranger. Djibouti és un punt de parada habitual a la ruta dels immigrants de Somàlia, Etiòpia i Eritrea cap a Europa i Orient Mitjà, a la recerca d’una vida millor.

Web de la World Press Photo: http://www.worldpressphoto.org/awards/2014

Informació de la World Press Photo a la Viquipèdia: http://ca.wikipedia.org/wiki/World_Press_Photo

Web de l’autor de la fotografia guanyadora: http://www.stanmeyer.com/

Una “Ruta literària per la València Medieval”: http://llencatsergidurba.blogspot.com.es/2010/02/ruta-literaria-per-la-valencia-medieval.html

dl., gener 26 2015 » Activitats » No Comments

Turing, pare de la computació

Font: El País

Turing, condenado por gay, recibe el perdón real 60 años después de su muerte

El matemático fue el inventor de la computación y tuvo un papel fundamental en la victoria en la II Guerra Mundial tras descifrar los códigos nazis

Alan Turing, en 1928. / SHERBORNE SCHOOL (AFP)

Los británicos tienen una sólida tradición de condenar por homosexuales a algunos de sus más brillantes personajes. Fue, por supuesto, el caso del escritor Oscar Wilde (1854-1900), encarcelado en 1895. Y también el del brillante matemático Alan Turing (1912-1954), considerado un precursor de los actuales ordenadores y que a pesar de haber descifrado el código Enigma de los nazis y haber salvado así miles de vidas, fue condenado en 1952 por su relación homosexual con un joven de 19 años. La reina Isabel II le ha otorgado este martes el perdón a título póstumo después de una intensa campaña popular y a pesar de las reticencias de algunos puristas que opinaban que técnicamente no se le podía perdonar porque la homosexualidad estaba prohibida cuando fue condenado.

Turing no llegó a ir a la cárcel porque prefirió someterse al tratamiento de castración química que se le ofreció como alternativa para evitar la prisión. Murió dos años después, envenenado al morder en su laboratorio una manzana impregnada de cianuro. El juez forense de la época concluyó que se había suicidado, quizás por los efectos secundarios que la castración química tuvo en su cuerpo. Su madre, sin embargo, siempre sostuvo que su muerte fue accidental, una tesis apoyada en 2012 por el historiador y director del Archivo Turing de Historia de la Computación, Jack Copeland.

Alan Turing fue un hombre excepcional. No solo por su cerebro particularmente dotado para las matemáticas, que le permitió convertirse en un héroe nacional cuando inventó la máquina que permitió descifrar el Enigma. Se trataba del código secreto por el que se comunicaban los barcos alemanes en el Atlántico durante la II Guerra Mundial. Según algunos historiadores, ese hallazgo permitió acortar la guerra en unos dos años.

Era excepcional también por su vida personal. Fue un consumado atleta al que le gustaba correr y ganar a los autobuses en el que viajaban sus colegas a alguna conferencia científica. Y solo una lesión le impidió convertirse en atleta olímpico en 1948.

Estudió en Cambridge, donde aprendió también que le gustaban más los hombres que las mujeres como compañía sentimental. Su asumida homosexualidad no era un secreto para sus próximos a pesar de que estaba prohibida. En enero de 1952 empezó una relación con Arnold Murray, un desempleado de Manchester de 19 años al que había conocido en la calle poco antes de Navidad. Cuando la casa de Turing fue desvalijada el 23 de enero, Arnold le dijo que pensaba que el ladrón había sido un conocido suyo y el científico denunció el robo a la policía. Durante las investigaciones, la policía tuvo conocimiento del carácter homosexual de la relación entre Turing y Murray y les denunció.

Aconsejado por su hermano, el científico se declaró culpable aunque no se sentía ni arrepentido ni culpable. A pesar de su celebridad y de sus servicios a la nación, fue condenado. De nada le sirvió ser “un genio de las matemáticas” que al estallar la guerra empezó a trabajar en Bletchley Park, sede entonces del ahora infame Cuartel General de Comunicaciones del Gobierno (GCHQ en sus siglas en inglés). Perdió sus credenciales de seguridad y se convirtió en una oveja negra en un momento en que los homosexuales eran vistos como una presa fácil del espionaje soviético.

Le encontraron muerto en su laboratorio el 8 de junio de 1954. Su muerte se produjo al comer una manzana impregnada de cianuro potásico. Legalmente, fue un suicidio. Su madre siempre aseguró que fue un accidente debido al desorden que reinaba en el laboratorio. Otros creen que Turing hizo todo lo posible para que su madre pudiera pensar que no se quitó la vida. Algunas teorías aseguran que el logo de Apple, una manzana mordida, es un homenaje a Turing. Y que la bandera arcoíris que años atrás lucía ese logo era un homenaje a la homosexualidad del matemático.

En 2009, el científico y escritor John Graham-Cumming empezó una campaña para rehabilitar su nombre. El entonces primer ministro Gordon Brown pidió disculpas públicas por su proceso, pero el Gobierno no tramitó el perdón porque los expertos sostenían que eso no era técnicamente posible porque Turing había sido declarado culpable de forma justa por quebrantar la ley de su tiempo.

Esa tecnicalitis no ha impedido que ahora el Gobierno sí haya logrado rehabilitar a Alan Turing al firmar la reina este 24 de diciembre una orden de Gracia y Misericordia que le concede el perdón a título póstumo. El primer ministro, David Cameron, se ha referido al matemático como “un hombre extraordinario que jugó un papel clave para salvar a este país durante la II Guerra Mundial al romper el código Enigma alemán”.

El astrónomo real lord Rees, que defendió en la Cámara de los Lores el perdón real, fue más allá que el primer ministro al decir: “Es una noticia a la que hay que dar la bienvenida pero habría sido aún mejor si hubiera formado parte de un perdón general para todos aquellos que tienen antecedentes penales por la misma razón”.

Exactamente en el mismo sentido se manifestó el activista gay Peter Tatchell. “Destacar solo a Turing simplemente porque es famoso es un error. Al contrario que a Alan, a muchos miles de hombres gays y bisexuales comunes y corrientes que fueron condenados bajo la misma ley nunca se les ha ofrecido el perdón y nunca se les ofrecerá. Se le debe una disculpa y el perdón a más de 50.000 hombres que también fueron condenados por tener relaciones homosexuales consentidas en el siglo XX”, declaró.

dc., febrer 26 2014 » General » No Comments

El futuro de la filosofía

torre

Otro año más la Universidad de Verano de Teruel anuncia la celebración de un nuevo curso estival. La edición de esta temporada –que se celebrará del 1 al 3 de julio en Calanda– está dedicada a El futuro de la filosofía en el sistema educativo, un tema de rabiosa actualidad para los profesionales de la asignatura.

Estas jornadas pretenden ser un encuentro reflexivo en defensa de las enseñanzas de filosofía, con el fin de analizar la oferta de formación en esta materia según quedaría en el sistema educativo de nuevo diseño, así como estudiar los problemas que plantea y aportar soluciones teóricas y programáticas adecuadas.

Para más información (programa, profesorado, horario, matriculación, homologaciones, alojamiento…) puede consultarse http://uvt.unizar.es.

dc., maig 29 2013 » General » No Comments

Les dones, oprimides

Simone de Beauvoir

Simone de Beauvoir

Un article que retrata una realitat d’allà, que també es pateix ací. A partir de la lectura d’El segon sexe, de Simone de Beauvoir: Tribus que son cárceles para la mujer

dc., maig 22 2013 » General » No Comments

Ús del correu electrònic

Netiquette (o netiqueta en la seua versió en valencià) és una paraula derivada del francés étiquette i de l’anglés net (xarxa) o network i vindria a designar el conjunt de regles que regulen el comportament d’un usuari en usar Internet o el correu electrònic. Aquest document té com a objecte adaptar aqueixes normes de “netiqueta” a l’ús del correu en l’àmbit de l’assignatura Història de la Filosofia de l’IES de Massamagrell:

1. Indica amb claredat el tema del missatge en el camp “Assumpte”.
2. Inclou sempre un breu text en el cos del missatge. Resumeix el que envies, saluda, acomiada’t, de la mateixa manera que ho faries en una carta.
3. Abans d’enviar un missatge, torna a llegir-ho i corregeix els errors tipogràfics o ortogràfics.
4. Assegura’t d’identificar-te, tant en el missatge, com en els arxius que envies.
5. Utilitza la direcció del professor únicament per a assumptes de l’assignatura, no reenvies correus, ni arxius no sol·licitats. No inclogues aquesta direcció en grups per a enviaments massius, avisos, alarmes, etc. No dónes aqueixa direcció a tercers.
6. Assegura’t que el teu ordinador està protegit per un antivirus i revisa els arxius abans d’enviar-los.
7. Envia els teus missatges i arxius sense estils, imatges, ni adorns innecessaris.
8. Escriu per paràgrafs perquè el missatge o l’arxiu quede millor estructurat i sepa-ra’ls amb línies en blanc.
9. Per a l’ús en les classes d’Història de la Filosofia, si has d’enviar arxius adjunts, recorda que els únics formats admesos són:
– Word 97/2000/XP o versions anteriors, és a dir, amb l’extensió “.doc” (no “.docx”, per exemple). Recorda que pots emprar l’opció “Anomenar i desar” (“Guardar como”) per a convertir el teu arxiu al format indicat.
– Portable Document Format, és a dir, “pdf”, que és un format normalitzat que pràcticament tots els dispositius poden llegir.
10. Si és necessari adjuntar un arxiu, fes-ho directament en el teu missatge, no utilitzes servidors que obliguen a registrar se o a descarregar programes.
11. Quan respongues un missatge, inclou part del text original per a saber de què estàs parlant o a què estàs contestant.
12. Si el que envies és un exercici, fes-ho sempre mitjançant arxiu adjunt i mai escrivint la resposta en el cos de missatge.

dc., maig 22 2013 » General » No Comments

Per a continuar, Descartes

Descartes

“El bon sentit és la cosa més ben repartida del món, ja que tothom pensa estar-ne tan ben proveït que fins aquells que són més difícils d’acontentar en qualsevol altra cosa no acostumen a desitjar-ne més del que tenen.”

Descartes, Discurs del mètode, “Primera part”.

 

 

dc., maig 22 2013 » General » No Comments

D’entrada, unes paraules de Plató

platon

—Cal doncs, vaig dir, que nosaltres creguem això en aquest respecte, si allò és veritat: que l’educació no és com alguns diuen que és en les seus proclames, que diuen que quan no hi ha saber en una ànima ells en posen, com si posaren visió en uns ulls cecs.

—Sí que ho diuen, va dir.

—Almenys el raonament d’ara, vaig fer jo, indica, quant al poder d’aprendre que hi ha en l’ánima de cadascú i a l’órgan amb que ho fa cadascú, que, de la mateixa manera com l’ull no es pot girar cap a la llum si no és girant se amb tot el cos, així mateix s’ha d’apartar amb tota l’ánima del que s’esdevé, fins que siga capaç d’enfilar la contemplació d’allò que és i del més clar d’allò que és, allò que anomenen el bé. ¿O no?

Plató, La República, VII, 518c

dc., abril 17 2013 » General » No Comments